CENTRUM SZKOLEŃ PSYCHOANALITYCZNYCH IM. HANNY SEGAL

SZkolenie do certyfikatu psychoterapeuty isphs

Podyplomowe szkolenie w psychoterapii, realizowane przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal (CSPHS) i przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty ISPHS, jest zgodne z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r.

Celem Szkolenia jest wykształcenie trwałych kompetencji klinicznych i predyspozycji psychologicznych, umożliwiających prowadzenie psychoterapii w różnych warunkach i z różnymi, nawet bardzo wymagającymi pacjentami. Dlatego duży nacisk w programie szkolenia jest położony na uzyskanie solidnego doświadczenia klinicznego, pochodzącego z pracy z różnymi pacjentami, własnej psychoterapii oraz studiów klinicznych. Szkolenie przygotowuje do samodzielnego prowadzenia psychoterapii w podejściu psychodynamicznym, w oparciu o program, którego podstawą są teorie psychoanalityczne. Dużą część tego programu zajmują studia odkryć dokonanych przez Freuda, Klein oraz studia współczesnych teorii psychoanalitycznych, ze szczególnym naciskiem na współczesną teorię kleinowską. Szkolenie w ramach programu zmierza do rozwoju wrażliwego, twórczego, niezależnego i odważnego myślenia zarówno w obszarze klinicznym, jak i społecznym. Przygotowuje do pracy psychoterapeutycznej w publicznej służbie zdrowia i w ramach praktyki prywatnej. Studenci mają możliwość poszerzania doświadczenia klinicznego w Poradniach Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal (ISPHS).

 Szkolenie posiada akredytację Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal  i jego ukończenie uprawnia do przystąpienia do egzaminu certyfikacyjnego w ISPHS. Więcej o certyfikacie

Uczestniczki i uczestnicy szkolenia w CSPHS  po ukończeniu 2 roku, zgodnie z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r., uzyskują prawo do prowadzenia psychoterapii pod superwizją, a po zdaniu egzaminu certyfikacyjnego i uzyskaniu tytułu psychoterapeuty prawo do samodzielnego wykonywania zawodu.

Szkolenie prowadzone jest w Sopocie, w Olsztynie i w Tarczynie w trybie weekendowych zjazdów raz w miesiącu.

Opłata za szkolenie wynosi 700 zł miesięcznie (7000 zł rocznie)

Zarząd Szkolenia tworzą:

Agnieszka Humięcka (Kierowniczka Kursu) tel. 605 553 928, agnieszkahumiecka@wp.pl

Katarzyna Kędziora – Kummer tel. 601 766 105, kkedziorakummer@gmail.com  

Jarosław Groth tel. 600 762 802, groth@amu.edu.pl   

 

KWALIFIKACJA DO SZKOLENIA

Podyplomowe szkolenie przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty ISPHS jest przeznaczone dla osób zainteresowanych pracą psychoterapeutyczną w podejściu psychodynamicznym, opartym na teoriach psychoanalitycznych, szczególnie w podejściu kleinowskim, posiadających zdolności w kierunku dyscypliny akademickiej, talent kliniczny i umiejętność zdobywania doświadczeń poprzez autorefleksję. Wszyscy zainteresowani podjęciem szkolenia powinni ukończyć studia wyższe na poziomie magisterskim.

Kwalifikacja do szkolenia odbywa się przez cały rok, a zajęcia rozpoczynają się w drugiej połowie września (Olsztyn, Tarczyn) lub w październiku (Sopot).

Ostateczny termin przesyłania aplikacji do najbliższej edycji szkolenia to 31 lipca 2024r. Najbliższa edycja szkolenia rozpoczyna się we wrześniu 2024r w Tarczynie. 

Niezbędnym warunkiem ubiegania się o przyjęcie do szkolenia jest podjęcie własnej psychoterapii psychoanalitycznej lub psychoanalizy z częstotliwością co najmniej jednej sesji w tygodniu. Akceptowana jest psychoterapia lub psychoanaliza prowadzona przez psychoterapeutów psychoanalitycznych ISPHS (https://isphs.pl/lista-terapeutow-i-superwizorow/) i innych organizacji zrzeszonych w EFPP oraz psychoanalityków zrzeszonych w IPA. W indywidualnych przypadkach Rada Szkolenia w Psychoterapii ISPHS może uznać terapię prowadzoną przez doświadczonego psychoterapeutę, którego wyszkolenie, doświadczenie zawodowe oraz postawa etyczna odpowiadają standardom psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalizy. Rada udziela zgody na uznanie danej terapii za szkoleniową na wniosek kandydata i po przedstawieniu przez psychoterapeutę informacji na temat swojej drogi zawodowej. 

Osoby, które chciałyby uzyskać więcej informacji na temat szkolenia lub rozważyć i przedyskutować swoją sytuację jeszcze przed procedurą kwalifikacji, prosimy o kontakt z osobą z Zarządu Szkolenia lub Koordynatorami. Informacje można uzyskać drogą telefoniczną, mailową lub umawiając się na osobiste spotkanie:

Zarząd Szkolenia:

Agnieszka Humięcka (Kierowniczka Kursu) tel. 605 553 928, agnieszkahumiecka@wp.pl

Katarzyna Kędziora – Kummer tel. 601 766 105, kkedziorakummer@gmail.com  

Jarosław Groth tel. 600 762 802, groth@amu.edu.pl

Koordynatorzy Zajęć:

Sopot:

Agnieszka Humięcka agnieszkahumiecka@wp.pl , tel. 605553928

Katarzyna Kędziora-Kummer kkedziorakummer@gmail.com, tel. 601766105

Tarczyn:

Anna Wojcinowicz anna.wojcinowicz@gmail.com, tel. 602315243

Olsztyn:

Agnieszka Humięcka agnieszkahumiecka@wp.pl , tel. 605553928

Katarzyna Kędziora-Kummer kkedziorakummer@gmail.com, tel. 601766105

PROCEDURA KWALIFIKACYJNA  

Każda aplikacja jest rozpatrywana bez względu na wiek, płeć, przynależność rasową, status małżeński, orientację seksualną i zdolność ruchową osoby ubiegającej się o podjęcie szkolenia.

Każda osoba aplikująca powinna, w pierwszym etapie, dostarczyć Przewodniczącej Komisji Kwalifikacyjnej: Katarzynie Lenda-Woźniak na adres: katarzyna.lenda.wozniak@gmail.com  następujące dokumenty:

  1. wypełniony formularz z danymi osobowymi;
  2. kopię dyplomu ukończenia studiów magisterskich;
  3. potwierdzenie opłaty kwalifikacyjnej w wysokości 500 zł, wniesionej na konto Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal (nr konta: 22 1020 1169 0000 8202 0875 5292).
 

Po dostarczeniu powyższych dokumentów Przewodnicząca Komisji Kwalifikacyjnej wyznacza dwie osoby do przeprowadzenia wywiadu z osobą ubiegająca się o przyjęcie do szkolenia. Proces kwalifikacji do szkolenia nie przewiduje wywiadu osobistego, a jedynie rozmowy dotyczące spraw zawodowych aplikującego. Podczas wywiadów jest prowadzona rozmowa na temat rozwoju zawodowego aplikanta, jak również dyskusja przykładów pochodzących z jego pracy klinicznej, pedagogicznej lub obserwacji psychologicznych.

Każda z osób przeprowadzających wywiad spotyka się z osobą aplikującą na jedną rozmowę. Decyzję o przyjęciu do szkolenia podejmuje Zespół Kwalifikacyjny powołany przez Przewodniczącą Komisji Kwalifikacyjnej, który zbiera się w szerszym gronie niż osoby, które były bezpośrednio zaangażowane w prowadzenie wywiadów. W przypadku trudności z podjęciem decyzji, osoba aplikująca może być zaproszona na trzeci wywiad. Informacja o decyzji dotyczącej przyjęcia lub nie do szkolenia jest przekazywana osobie aplikującej niezwłocznie drogą telefoniczną, a później drogą listowną (email lub zwykły list).  

Szczegółowy Regulamin Kwalifikacji

Podyplomowe szkolenie w psychoterapii przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty ISPHS jest zgodne z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023.

I. Składowe szkolenia:

1. Kurs 4-letni psychoterapii:

700 godzin seminariów teoretycznych oraz klinicznych

2. Superwizja:

minimum 160 godzin superwizji indywidualnej, przy czym połowa z nich (80 godzin) może dotyczyć superwizji w małej grupie superwizyjnej od 2 do 4 osób, odbywającej się raz w tygodniu przez 2 godziny; superwizowane przypadki szkoleniowe powinny dotyczyć pacjentów przyjmowanych minimum raz w tygodniu, przy czym przynajmniej jednego pacjenta przyjmowanego przez rok z częstotliwością minimum 1 sesji w tygodniu. Akceptowana jest superwizja u certyfikowanych psychoterapeutów psychoanalitycznych organizacji afiliowanych w EFPP sekcja dorosłych oraz sekcja dzieci i młodzieży, psychoanalityków IPA oraz u superwizorów ISPHS.

3. Własna psychoterapia psychoanalityczna lub psychoanaliza:

minimum 4 lata własnej psychoterapii minimum 1 raz w tygodniu, w sumie minimum 250 godzin. Sesje terapeutyczne powinny odbywać się stacjonarnie. W uzasadnionych przypadkach, związanych z okolicznościami życiowymi studenta, dopuszcza się możliwość czasowego odbywania psychoterapii szkoleniowej online, przy czym każdorazowo zgodę wydaje Rada Szkolenia w porozumieniu z opiekunem Studenta.

4. Staż w pracy z różnymi pacjentami:

minimum 150 godzin stażu w pracy z różnymi pacjentami. W okresie przejściowym od 01.01.2024 do 15.09.2024 akceptowane jest miejsce stażu, w którym prowadzona jest psychoterapia monitorowana przez superwizora. Od 16.09.2024 ośrodek stażowy powinien spełniać kryteria:
• w ramach ośrodka powinien działać zespół psychoterapeutyczny, który regularnie odbywa zebrania kliniczne, podczas których m.in. omawia się rozumienie psychoterapeutyczne pacjentów;

• pracę zespołu monitoruje minimum 1 superwizor;

• w skład zespołu wchodzą minimum 2 osoby z uprawnieniami do prowadzenia psychoterapii w rozumieniu przepisów Ustawy o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023r.

• zapewnia stażyście możliwość prowadzenia przez czas trwania stażu psychoterapii nie mniej niż 1 osoby, pod opieką merytoryczną psychoterapeuty z prawem do wykonywania zawodu i pod superwizją;
• instytucja prowadzi dokumentację dotyczącą odbywania staży i wydaje stosowne zaświadczenie w terminie 14 dni od zakończenia stażu.

Rekomendowane ośrodki stażowe: Poradnia Psychoterapeutyczna ISPHS w Poznaniu, Poradnia Psychoterapeutyczna ISPHS w Sopocie, Poradnia Zdrowia Psychicznego i Ośrodki Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i Psychoterapeutycznej w Tarczyńskim Centrum Medycznym.

 

Godziny składowych szkolenia opisanych w punktach 2-4 są wliczane do szkolenia po dacie rozpoczęcia Kursu 4-letniego.

Łącznie studenci realizują minimum 1260 godzin różnych składowych szkolenia.

 

II. Organizacja szkolenia

1. Za organizację szkolenia odpowiadają członkowie Zarządu Szkolenia oraz Koordynatorzy powołani przez Zarząd Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.

2. Na początku szkolenia każdemu ze studentów zostaje przydzielony opiekun szkolenia. Zadaniem opiekuna szkolenia jest udzielanie studentowi pomocy we wszelkich sprawach związanych ze szkoleniem oraz przekazywanie mu informacji dotyczących opinii nauczycieli i superwizorów o jego szkoleniu.

3. Zajęcia Kursu 4-letniego odbywają się stacjonarnie w Sopocie, Olsztynie i Tarczynie lub zdalnie, w zależności od rozwiązań i ustaleń przyjętych przez Zarząd Szkolenia oraz Koordynatorów w danym regionie. W przypadku zajęć prowadzonych stacjonarnie, tylko w wyjątkowych sytuacjach życiowych, po uzyskaniu zgody Koordynatora Zajęć, student może uczestniczyć w zajęciach zdalnie.

4. Plan zajęć Kursu na każdy rok akademicki przekazywany jest studentom najpóźniej do 1 września.
5. Rok akademicki rozpoczyna się we wrześniu lub październiku i obejmuje 10 weekendowych zjazdów Kursu. Rok akademicki kończy się w czerwcu lub w lipcu.

6. W każdym roku akademickim student jest zobowiązany do obecności na minimum 9 weekendowych zjazdach w ramach Kursu.

 

III. Ocena studentów

1. Ocena studentów odbywa się na podstawie opinii osób prowadzących zajęcia oraz superwizorów, na zebraniu podsumowującym semestr.

2. Każdy z prowadzących zajęcia, jeżeli uzna to za istotne, formułuje kilkuzdaniową opinię na temat studenta po zakończeniu swojego cyklu zajęć. Opinie przekazywane są do studentów i opiekunów szkolenia, którzy zobowiązani są do ich archiwizowania.

3. Opiekun szkolenia odbywa ze studentem spotkanie na każdą prośbę studenta.

4. Jeśli w trakcie Kursu student korzysta z indywidualnej lub grupowej superwizji, to raz na rok wskazane jest przedstawienie opiekunowi opinii superwizora.

5. Na koniec każdego roku szkolenia student zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie o uczestniczeniu w psychoterapii szkoleniowej, zawierające informację o ilości odbytych godzin psychoterapii, podpisane przez psychoterapeutę szkoleniowego.

6. Na koniec szkolenia opiekun pisze ogólną opinię na temat studenta, którą student zobowiązany jest przedstawić Radzie Szkolenia ISPHS w chwili ubiegania się o certyfikat wraz z opiniami superwizorów.

7. Na podstawie opinii osób prowadzących, Koordynatora Zajęć i opiekuna danego studenta Zarząd Szkolenia może podjąć decyzję o zawieszeniu lub przerwaniu dalszego szkolenia. Od decyzji przysługuje odwołanie do Zarządu Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.

 

IV. Ukończenie szkolenia

Aby uzyskać dyplom ukończenia szkolenia student powinien:

1. zaliczyć zajęcia w ramach Kursu 4-letniego

2. uzyskać referencje od superwizorów przypadków szkoleniowych studenta; superwizowane przypadki szkoleniowe powinny dotyczyć pacjentów przyjmowanych minimum raz w tygodniu, przy czym przynajmniej jednego pacjenta przyjmowanego przez rok z częstotliwością minimum 1 sesji w tygodniu.

W sumie student powinien odbyć minimum 160 godzin superwizji indywidualnej, przy czym połowa z nich (80 godzin) może dotyczyć superwizji w małej grupie superwizyjnej od 2 do 4 osób, odbywającej się raz w tygodniu przez 2 godziny.

Rekomendacja superwizora powinna zawierać informację o czasie trwania i ilości godzin odbytych superwizji.
3. przedstawić opiekunowi szkolenia potwierdzenie odbycia w okresie minimum 4 lat minimum 250 sesji psychoterapii psychoanalitycznej lub psychoanalizy.

4. przedstawić opiekunowi szkolenia zaświadczenie odbycia stażu w wymiarze minimum 150 godzin.
Na podstawie zgromadzonych dokumentów Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal wydaje studentowi:

1. Dyplom ukończenia całościowego szkolenia podyplomowego w zakresie psychoterapii określający liczbę godzin odbytego szkolenia.

 

2. Decyzję opiekuna szkolenia wraz z uzasadnieniem (opinią o studencie) dopuszczającą lub niedopuszczającą do egzaminu certyfikacyjnego w Instytucie Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal. Jeśli opiekun zdecyduje o nie dopuszczeniu studenta do egzaminu, studentowi przysługuje prawo do odwołania się od tej decyzji do Zarządu Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal. Decyzję wraz z opinią opiekun naukowy przekazuje również Radzie Szkolenia ISPHS.

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU 4-LETNIEGO

Zajęcia składają się z następujących modułów:

Seminarium kliniczno-techniczne – 260h

Psychopatologia i psychoterapia zaburzeń – 60h

„Nieświadome” w dynamice grup i organizacji leczących – 48h

Seminarium obserwacji niemowląt i małych dzieci – 40h

Seminarium Freudowskie – 32h

Seminarium Kleinowskie – 32h

Seminaria autorskie – 32h

Psychoanalityczne koncepcje rozwoju – 20h

Zagadnienia ogólne (akty prawne, NFZ, ICD) – 20h

Historia psychoanalizy i psychoterapii  – 16h

Etyka – 12h

Inne koncepcje psychoanalityczne – 8h

PROJEKTY:

Projekt: Teoria Freuda – 40h

Projekt: Zastosowania psychoanalizy – 40h

Projekt: Publikacje – 40h

Łącznie: 700h 

Podczas seminarium kliniczno-technicznego omawiane są przypadki przedstawiane przez studentów, a niektóre zajęcia poświęcone są poszczególnym zagadnieniom klinicznym i technicznym, omawianym na przykładzie materiału klinicznego, jak np.: konsultacje i diagnoza psychoanalityczna, interpretacja, setting, praca z adolescentem, psychologiczna pomoc osobom w wieku podeszłym.

Seminaria teoretyczne obejmują zgłębianie teorii, zwłaszcza teorii Freuda i Klein oraz zagadnień psychopatologii, a także współczesne zastosowania teorii psychoanalitycznej m.in. w rozumieniu dynamiki grupowej oraz w pracy z instytucjami i organizacjami. Zajęcia stanowią zintegrowaną całość, w ramach której omawiany jest rozwój człowieka od wczesnych mechanizmów rozwojowych, poprzez charakterystykę małego dziecka, okresu latencji, adolescencji, wczesnej dorosłości, zagadnienia okołoporodowe, wiek średni aż do okresu starzenia się i umierania. Teorie obejmują zagadnienia kliniczne jak przeniesienie, przeciwprzeniesienie, negatywna reakcja terapeutyczna, acting out itp. oraz problematykę psychopatologii: depresje, psychozy, zaburzenia maniakalno – depresyjne, borderline, perwersje, uzależnienia, narcyzm i patologiczna organizacja osobowości, azyl psychiczny, samobójstwa, samouszkodzenia, zaburzenia jedzenia, trauma, autyzm, zaburzenia psychosomatyczne, dysforia płciowa i inne oraz specyfikę pracy z różnymi pacjentami.

Zagadnienia ogólne obejmują następujący zakres tematyczny: zagadnienia klasyfikacji chorób psychicznych, Narodowy Fundusz Zdrowia i instytucje służby zdrowia, Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego, zagadnienia prawne, podstawy innych podejść terapeutycznych.

W ramach realizacji zadań projektowych studenci pracują w grupach nad trzema tematami:

1)„Odkrycia Freuda”, 2) „Współczesne zastosowania psychoanalizy” oraz 3) Praca nad publikacjami. Efekty pracy wraz z omówieniem prezentowane są podczas podsumowania. 

KADRA SZKOLENIA

Skróty oznaczają: P – psychoanalityk, PP – psychoterapeuta psychoanalityczny, S –
superwizor psychoterapii psychoanalitycznej, Sp – superwizor ISPHS, Pp – psychoterapeuta ISPHS, SO – superwizor organizacji.

Zajęcia z zakresu psychoterapii prowadzą członkowie kadry, którzy są osobami uprawnionymi do prowadzenia psychoterapii w rozumieniu przepisów Ustawy o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023r.

Zarząd Szkolenia

Agnieszka Humięcka (S, PP)

Jarosław Groth (S, PP)

Katarzyna Kędziora – Kummer (S, PP)

Komisja Kwalifikacyjna

Przewodnicząca Komisji Kwalifikacyjnej – Katarzyna Lenda – Woźniak  (S,PP)

 

Nauczyciele

Seminaria kliniczne prowadzą superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy. Pozostałe zajęcia psychoterapeuci psychoanalityczni, superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy oraz superwizorzy ISPHS i psychoterapeuci ISPHS. Wybrane bloki tematyczne mogą prowadzić również specjaliści z innych dziedzin (np. psychiatrzy, prawnicy).

 

Małgorzata Bajor-Wocial (S, PP)

Ewa Bąk (PP, Sp)

Alicja Bobowska (P, S, PP)

Katarzyna Bobrowska – Jabłońska (Pp)

Anna Czarska-Kopeć (PP, Sp)

Stefania Czerniecka – Tomkowiak (S, PP)

Daria Dembińska – Krajewska (S, PP)

Jarosław Groth (S, PP)

Wioletta Guz (PP, Sp)

Agnieszka Hańbowska (S, PP)

Wojtek Hańbowski (P, S, PP)

Agnieszka Humięcka (S, PP)

Iwona Jóźwiak (PP, Sp)

Szymon Juros (PP, Sp)

Norbert Kacprzak (PP)

Katarzyna Kędziora – Kummer (S, PP)

Katarzyna Kobyłecka – Bal (Pp)

Kamila Kocewiak – Robalewska (Sp, Pp)

Grzegorz Korziuk (P, S, PP)

Beata Krantz (Pp)

Agnieszka Mickiewicz-Kulawik (PP, Sp)

Maciej Musiał (P, S, PP)

Ludmiła Niczyperowicz (S, PP)

Katarzyna Niemczuk (PP, Sp)

Rafał Pniewski (PP, Sp)

Robert Sadowski (P, S, PP)

Iwona Sołtysińska (SO)

Katarzyna Synówka (S, PP)

Anna Wojcinowicz (PP, Sp)   

Studenci Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal posiadający prawo do prowadzenia psychoterapii zgodnie z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r.:

Absolwenci w trakcie uzyskiwania certyfikatu psychoterapeuty Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Agnieszka Joć (Braniewo)
  2. Justyna Kaczmarek (Gdynia, Sopot)
  3. Edyta Kilińska Wróbel (Sopot)
  4. Iwona Wybranowska (Gdańsk, Sopot)
  5. Łukasz Syroka (Elbląg)
 
 

Studenci IV roku szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Renata Bareja (Siedlce)
  2. Katarzyna Bigus (Lębork, Sopot)
  3. Michał Dolczewski (Poznań)
  4. Marlena Karpińska (Toruń)
  5. Agata Kopińska – Ulerych (Gdańsk)
  6. Oliwia Mochalska (Poznań)
  7. Aleksandra Passendorfer (Warszawa)
  8. Alicja Rosicka – Harasimowicz (Sopot, Gdańsk)
  9. Sylwia Sawicka (Gdańsk)
  10. Magdalena Stankiewicz (Szczecin)
  11. Agnieszka Stawicka (Gdańsk, Sopot)
  12. Aneta Szymańska (Siedlce)
  13. Wanda Winnicka (Gdańsk)
  14. Katarzyna Wołodko (Gdynia)
 
 

Studenci III roku szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Robert Burdalski (Ostróda, Olsztyn)
  2. Joanna Draheim (Olsztyn, Gdynia, Sopot, Morąg)
  3. Elżbieta Dziadek (Gdynia)
  4. Roksana Galewska (Gdańsk)
  5. Joanna Barbara Ghafour (Warszawa)
  6. Katarzyna Granecka – Kostrzewa (Łódź)
  7. Alicja Jankowska (Gdynia)
  8. Marcin Kacprowicz (Sierpc)
  9. Anita Knyt – Skwira (Siedlce)
  10. Joanna Lenda (Olsztyn)
  11. Justyna Niedźwiedź (Siedlce)
  12. Anna Osuchowska (Warszawa)
  13. Alicja Sas (Iława)
  14. Natalia Staska (Gdynia)
  15. Edyta Wietecha (Warszawa)
  16. Ewa Zakrzewska (Węgorzewo)

SZKOLENIE DO CERTYFIKATU PSYCHOTERAPEUTY DZIECI I MŁODZIEŻY ISPHS

Podyplomowe szkolenie w psychoterapii dzieci i młodzieży, realizowane przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal (CSPHS) i przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży ISPHS, jest zgodne z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r.

Szkolenie realizowane jest jako szkolenie zaawansowane, co oznacza, że można podjąć je po ukończeniu drugiego roku szkolenia, równolegle ze szkoleniem całościowym w psychoterapii lub po ukończeniu całościowego szkolenia w psychoterapii prowadzonego przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.

 Szkolenie przygotowuje do samodzielnego prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży w podejściu psychodynamicznym, w oparciu o program, którego podstawą są teorie psychoanalityczne. Dużą część tego programu zajmują studia odkryć dokonanych przez Freuda, Klein oraz studia współczesnych teorii psychoanalitycznych, ze szczególnym naciskiem na współczesną teorię kleinowską. Szkolenie w ramach programu zmierza do rozwoju wrażliwego, twórczego, niezależnego i odważnego myślenia, zarówno w obszarze klinicznym, jak i społecznym. Przygotowuje do pracy psychoterapeutycznej w publicznej służbie zdrowia i w ramach praktyki prywatnej. Studenci mają możliwość poszerzania doświadczenia klinicznego w Poradniach Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal (ISPHS).

 Szkolenie posiada akredytację Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal  i jego ukończenie uprawnia do przystąpienia do egzaminu certyfikacyjnego w ISPHS. Więcej o certyfikacie

Uczestniczki i uczestnicy szkolenia w CSPHS  po ukończeniu 2 roku, zgodnie z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r., uzyskują prawo do prowadzenia psychoterapii pod superwizją, a po zdaniu egzaminu certyfikacyjnego i uzyskaniu tytułu psychoterapeuty prawo do samodzielnego wykonywania zawodu. 

Zajęcia odbywają się w Sopocie w trybie weekendowych zjazdów raz w miesiącu.

Opłata za szkolenie wynosi 400 zł miesięcznie (4000 zł rocznie)

Zarząd Szkolenia tworzą:

Agnieszka Humięcka (Kierowniczka Kursu) tel. 605 553 928, agnieszkahumiecka@wp.pl

Katarzyna Kędziora – Kummer tel. 601 766 105, kkedziorakummer@gmail.com  

Jarosław Groth tel. 600 762 802, groth@amu.edu.pl

KWALIFIKACJA DO SZKOLENIA

Szkolenie realizowane jest jako szkolenie zaawansowane, co oznacza, że można podjąć je po ukończeniu drugiego roku szkolenia, równolegle ze szkoleniem całościowym w psychoterapii lub po ukończeniu całościowego szkolenia w psychoterapii, prowadzonego przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.

Podyplomowe szkolenie przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży ISPHS jest przeznaczone dla osób zainteresowanych pracą psychoterapeutyczną z dziećmi i młodzieżą w podejściu psychodynamicznym, opartym na teoriach psychoanalitycznych, szczególnie w podejściu kleinowskim, posiadających zdolności w kierunku dyscypliny akademickiej, talent kliniczny i umiejętność zdobywania doświadczeń poprzez autorefleksję. Wszyscy zainteresowani podjęciem szkolenia powinni ukończyć studia wyższe na poziomie magisterskim.

Kwalifikacja do szkolenia odbywa się przez cały rok, a zajęcia rozpoczynają się w październiku.

Ostateczny termin przesyłania aplikacji do najbliższej edycji szkolenia to 31 lipca 2024r. Najbliższa edycja szkolenia rozpoczyna się we wrześniu 2024r. w Tarczynie i w październiku 2024r. w Sopocie.

Osoby, które chciałyby uzyskać więcej informacji na temat szkolenia lub rozważyć i przedyskutować swoją sytuację jeszcze przed procedurą kwalifikacji, prosimy o kontakt z Koordynatorką zajęć. Informacje można uzyskać drogą telefoniczną, mailową lub umawiając się na osobiste spotkanie:

Koordynatorka:

Agnieszka Humięcka agnieszkahumiecka@wp.pl , tel. 605553928

PROCEDURA KWALIFIKACYJNA

Każda aplikacja jest rozpatrywana bez względu na wiek, płeć, przynależność rasową, status małżeński, orientację seksualną i zdolność ruchową osoby ubiegającej się o podjęcie szkolenia.

Każda osoba aplikująca powinna, w pierwszym etapie, dostarczyć Przewodniczącej Komisji Kwalifikacyjnej: Katarzynie Lenda-Woźniak na adres: katarzyna.lenda.wozniak@gmail.com  następujące dokumenty:

  1. kopię dyplomu ukończenia studiów magisterskich
  2. dokumenty potwierdzające ukończenie drugiego roku całościowego szkolenia w psychoterapii lub ukończenie całościowego szkolenia w psychoterapii prowadzonego przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal
  3. opinię opiekuna szkolenia
  4. wypełniony formularz z danymi osobowymi

Po dostarczeniu powyższych dokumentów Przewodnicząca Komisji Kwalifikacyjnej wyznacza Komisję, która dokonuje analizy złożonych dokumentów i na tej podstawie podejmuje decyzje, dostarczając ją niezwłocznie aplikującemu drogą telefoniczną, a później drogą listowną (email lub zwykły list). 

Szczegółowy Regulamin Kwalifikacji

Podyplomowe szkolenie w psychoterapii przygotowujące do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży ISPHS jest zgodne z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023.

Szkolenie realizowane jest jako szkolenie zaawansowane, co oznacza, że można podjąć je po ukończeniu drugiego roku szkolenia, równolegle ze szkoleniem całościowym w psychoterapii lub po ukończeniu całościowego szkolenia w psychoterapii prowadzonego przez Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.


I. Składowe szkolenia:

1. Kurs 4-letni psychoterapii:

700 godzin seminariów teoretycznych oraz klinicznych

2. Kurs psychoterapii dzieci i młodzieży:

80 godzin seminariów teoretycznych oraz klinicznych

3. Superwizja:

minimum 160 godzin superwizji indywidualnej, przy czym połowa z nich (80 godzin) może dotyczyć superwizji w małej grupie superwizyjnej od 2 do 4 osób, odbywającej się raz w tygodniu przez 2 godziny; superwizowane przypadki szkoleniowe powinny dotyczyć pacjentów dziecięcych i/lub młodzieżowych, przyjmowanych minimum raz w tygodniu, przy czym przynajmniej jednego pacjenta przyjmowanego przez rok z częstotliwością minimum 1 sesji w tygodniu. Akceptowana jest superwizja u certyfikowanych psychoterapeutów psychoanalitycznych organizacji afiliowanych w EFPP sekcja dorosłych oraz sekcja dzieci i młodzieży, psychoanalityków IPA oraz u superwizorów ISPHS.

4. Własna psychoterapia psychoanalityczna lub psychoanaliza:

minimum 4 lata własnej psychoterapii minimum 1 raz w tygodniu, w sumie minimum 250 godzin. Sesje terapeutyczne powinny odbywać się stacjonarnie. W uzasadnionych przypadkach, związanych z okolicznościami życiowymi studenta, dopuszcza się możliwość czasowego odbywania psychoterapii szkoleniowej online, przy czym każdorazowo zgodę wydaje Rada Szkolenia w porozumieniu z opiekunem Studenta.

5. Staż w pracy z różnymi pacjentami:

minimum 150 godzin stażu w pracy z różnymi pacjentami, przy czym przynajmniej połowa z nich (75 godzin) musi dotyczyć pracy z pacjentami dziecięcymi i/lub młodzieżowymi. W okresie przejściowym od 01.01.2024 do 15.09.2024 akceptowane jest miejsce stażu, w którym prowadzona jest psychoterapia monitorowana przez superwizora. Od 16.09.2024 ośrodek stażowy powinien spełniać kryteria:

w ramach ośrodka powinien działać zespół psychoterapeutyczny, który regularnie odbywa zebrania kliniczne, podczas których m.in. omawia się rozumienie psychoterapeutyczne pacjentów;

pracę zespołu monitoruje minimum 1 superwizor;

w skład zespołu wchodzą minimum 2 osoby z uprawnieniami do prowadzenia psychoterapii w rozumieniu przepisów Ustawy o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023r.

zapewnia stażyście możliwość prowadzenia przez czas trwania stażu psychoterapii nie mniej niż 1 osoby, pod opieką merytoryczną psychoterapeuty z prawem do wykonywania zawodu i pod superwizją;
instytucja prowadzi dokumentację dotyczącą odbywania staży i wydaje stosowne zaświadczenie w terminie 14 dni od zakończenia stażu.

Rekomendowane ośrodki stażowe: Poradnia Psychoterapeutyczna ISPHS w Warszawie, Poradnia Psychoterapeutyczna ISPHS w Poznaniu, Poradnia Psychoterapeutyczna ISPHS w Sopocie, Poradnia Zdrowia Psychicznego i Ośrodki Środowiskowej Pomocy Psychologicznej i

Psychoterapeutycznej w Tarczyńskim Centrum Medycznym.

Godziny składowych szkolenia opisanych w punktach 2-4 są wliczane do szkolenia po dacie rozpoczęcia całościowego Kursu 4-letniego w psychoterapii.

Łącznie studenci realizują minimum 1340 godzin różnych składowych szkolenia.


II. Organizacja szkolenia

1. Za organizację szkolenia odpowiadają członkowie Zarządu Szkolenia oraz Koordynator szkolenia, powołani przez Zarząd Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.

2. Na początku szkolenia każdemu ze studentów zostaje przydzielony opiekun szkolenia. Zadaniem opiekuna szkolenia jest udzielanie studentowi pomocy we wszelkich sprawach związanych ze szkoleniem oraz przekazywanie mu informacji dotyczących opinii nauczycieli i superwizorów o jego szkoleniu.

3. Zajęcia Kursu odbywają się stacjonarnie w Sopocie, Olsztynie i Tarczynie lub zdalnie, w zależności od rozwiązań i ustaleń przyjętych przez Zarząd Szkolenia oraz Koordynatora w danym regionie. W przypadku zajęć prowadzonych stacjonarnie, tylko w wyjątkowych sytuacjach życiowych, po uzyskaniu zgody Koordynatora Zajęć, student może uczestniczyć w zajęciach zdalnie.

4. Plan zajęć Kursu na każdy rok akademicki przekazywany jest studentom najpóźniej do 1 września.
5. Zajęcia Kursu z psychoterapii dzieci i młodzieży realizowane są minimum przez dwa kolejne lata, w trybie weekendowych zjazdów. Rok akademicki rozpoczyna się we wrześniu lub październiku, kończy się w czerwcu lub w lipcu.

6. Student zobowiązany jest do obecności na minimum 72 godz. seminariów realizowanych w ramach Kursu psychoterapii dzieci i młodzieży. Tryb zaliczenia nieobecności jest ustalany indywidualnie.


III. Ocena studentów

1. Ocena studentów odbywa się na podstawie opinii osób prowadzących zajęcia oraz superwizorów, na zebraniu podsumowującym semestr.

2. Każdy z prowadzących zajęcia, jeżeli uzna to za istotne, formułuje kilkuzdaniową opinię na temat studenta po zakończeniu swojego cyklu zajęć. Opinie przekazywane są do studentów i opiekunów szkolenia, którzy zobowiązani są do ich archiwizowania.

3. Opiekun szkolenia odbywa ze studentem spotkanie na każdą prośbę studenta.

4. Jeśli w trakcie Kursu student korzysta z indywidualnej lub grupowej superwizji, to raz na rok wskazane jest przedstawienie opiekunowi opinii superwizora.

5. Na koniec każdego roku szkolenia student zobowiązany jest przedstawić zaświadczenie o uczestniczeniu w psychoterapii szkoleniowej, zawierające informację o ilości odbytych godzin psychoterapii, podpisane przez psychoterapeutę szkoleniowego.

6. Na koniec szkolenia opiekun pisze ogólną opinię na temat studenta, którą student zobowiązany jest przedstawić Radzie Szkolenia ISPHS w chwili ubiegania się o certyfikat wraz z opiniami superwizorów.

7. Na podstawie opinii osób prowadzących, Koordynatora Zajęć i opiekuna danego studenta Zarząd Szkolenia może podjąć decyzję o zawieszeniu lub przerwaniu dalszego szkolenia. Od decyzji przysługuje odwołanie do Zarządu Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal.


IV. Ukończenie szkolenia

Aby uzyskać dyplom ukończenia szkolenia w psychoterapii dzieci i młodzieży student powinien:

1. zaliczyć zajęcia w ramach Kursu 4-letniego oraz Kursu z psychoterapii dzieci i młodzieży.

2. uzyskać referencje od superwizorów przypadków szkoleniowych studenta; superwizowane przypadki szkoleniowe powinny dotyczyć pacjentów dziecięcych i/lub młodzieżowych przyjmowanych minimum raz w tygodniu, przy czym przynajmniej jednego pacjenta przyjmowanego przez rok z częstotliwością minimum 1 sesji w tygodniu.

W sumie student powinien odbyć minimum 160 godzin superwizji indywidualnej, przy czym połowa z nich (80 godzin) może dotyczyć superwizji w małej grupie superwizyjnej od 2 do 4 osób, odbywającej się raz w tygodniu przez 2 godziny.

Rekomendacja superwizora powinna zawierać informację o czasie trwania i ilości godzin odbytych superwizji.
3. przedstawić opiekunowi szkolenia potwierdzenie odbycia w okresie minimum 4 lat minimum 250 sesji psychoterapii psychoanalitycznej lub psychoanalizy.

4. przedstawić opiekunowi szkolenia zaświadczenie odbycia stażu w wymiarze minimum 150 godzin.
Na podstawie zgromadzonych dokumentów Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal wydaje studentowi:

1. Dyplom ukończenia całościowego szkolenia podyplomowego w zakresie psychoterapii dzieci i młodzieży, określający liczbę godzin odbytego szkolenia.

2. Decyzję opiekuna szkolenia wraz z uzasadnieniem (opinią o studencie) dopuszczającą lub niedopuszczającą do egzaminu certyfikacyjnego w Instytucie Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal. Jeśli opiekun zdecyduje o nie dopuszczeniu studenta do egzaminu, studentowi przysługuje prawo do odwołania się od tej decyzji do Zarządu Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal. Decyzję wraz opinią opiekun naukowy przekazuje również Radzie Szkolenia ISPHS. 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU PSYCHOTERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY

1) Zajęcia Kursu 4-letniego składają się z następujących modułów:

Seminarium kliniczno-techniczne – 260h

Psychopatologia i psychoterapia zaburzeń – 60h

„Nieświadome” w dynamice grup i organizacji leczących – 48h

Seminarium obserwacji niemowląt i małych dzieci – 40h

Seminarium Freudowskie – 32h

Seminarium Kleinowskie – 32h

Seminaria autorskie – 32h

Psychoanalityczne koncepcje rozwoju – 20h

Zagadnienia ogólne (akty prawne, NFZ, ICD) – 20h

Historia psychoanalizy i psychoterapii  – 16h

Etyka – 12h

Inne koncepcje psychoanalityczne – 8h

PROJEKTY:

Projekt: Teoria Freuda – 40h

Projekt: Zastosowania psychoanalizy – 40h

Projekt: Publikacje – 40h

Łącznie: 700h 

Podczas seminarium kliniczno-technicznego omawiane są przypadki przedstawiane przez studentów, a niektóre zajęcia poświęcone są poszczególnym zagadnieniom klinicznym i technicznym, omawianym na przykładzie materiału klinicznego, jak np.: konsultacje i diagnoza psychoanalityczna, interpretacja, setting, praca z adolescentem, psychologiczna pomoc osobom w wieku podeszłym.

Seminaria teoretyczne obejmują zgłębianie teorii, zwłaszcza teorii Freuda i Klein oraz zagadnień psychopatologii, a także współczesne zastosowania teorii psychoanalitycznej m.in. w rozumieniu dynamiki grupowej oraz w pracy z instytucjami i organizacjami. Zajęcia stanowią zintegrowaną całość, w ramach której omawiany jest rozwój człowieka od wczesnych mechanizmów rozwojowych, poprzez charakterystykę małego dziecka, okresu latencji, adolescencji, wczesnej dorosłości, zagadnienia okołoporodowe, wiek średni aż do okresu starzenia się i umierania. Teorie obejmują zagadnienia kliniczne jak przeniesienie, przeciwprzeniesienie, negatywna reakcja terapeutyczna, acting out itp. oraz problematykę psychopatologii: depresje, psychozy, zaburzenia maniakalno – depresyjne, borderline, perwersje, uzależnienia, narcyzm i patologiczna organizacja osobowości, azyl psychiczny, samobójstwa, samouszkodzenia, zaburzenia jedzenia, trauma, autyzm, zaburzenia psychosomatyczne, dysforia płciowa i inne oraz specyfikę pracy z różnymi pacjentami.

Zagadnienia ogólne obejmują następujący zakres tematyczny: zagadnienia klasyfikacji chorób psychicznych, Narodowy Fundusz Zdrowia i instytucje służby zdrowia, Ustawa o Ochronie Zdrowia Psychicznego, zagadnienia prawne, podstawy innych podejść terapeutycznych.

W ramach realizacji zadań projektowych studenci pracują w grupach nad trzema tematami:

1)„Odkrycia Freuda”, 2) „Współczesne zastosowania psychoanalizy” oraz 3) Publikacje. Efekty pracy wraz z omówieniem prezentowane są podczas podsumowania.

2) Zajęcia Kursu psychoterapii dzieci i młodzieży składają się z następujących modułów:

Seminarium kliniczno-techniczne – 40h

Psychopatologia i psychoterapia dzieci i młodzieży – 40h

Łącznie: 80h

Podczas seminarium kliniczno-technicznego omawiane są przypadki przedstawiane przez studentów, a niektóre zajęcia poświęcone są poszczególnym zagadnieniom klinicznym i technicznym, omawianym na przykładzie materiału klinicznego, jak np.: konsultacje i diagnoza psychoanalityczna, interpretacja, setting, praca z rodzicami/rodziną, współpraca z instytucjami itp.

Seminaria teoretyczne obejmują zgłębianie teorii, zwłaszcza zagadnień związanych z rozwojem oraz psychopatologią dzieci i młodzieży, a także specyfikę i technikę pracy z pacjentami dziecięcymi i młodzieżowymi.

KADRA SZKOLENIA

Skróty oznaczają: P – psychoanalityk, PP – psychoterapeuta psychoanalityczny, S –
superwizor psychoterapii psychoanalitycznej, Sp – superwizor ISPHS, Pp – psychoterapeuta ISPHS, SO – superwizor organizacji.

Zajęcia z zakresu psychoterapii prowadzą członkowie kadry, którzy są osobami uprawnionymi do prowadzenia psychoterapii w rozumieniu przepisów Ustawy o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023r.

Zarząd Szkolenia

Agnieszka Humięcka (S, PP)

Jarosław Groth (S, PP)

Katarzyna Kędziora – Kummer (S, PP)

Komisja Kwalifikacyjna

Przewodnicząca Komisji Kwalifikacyjnej – Katarzyna Lenda – Woźniak  (S,PP)

Nauczyciele

Seminaria kliniczne prowadzą superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy. Pozostałe zajęcia psychoterapeuci psychoanalityczni, superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy oraz superwizorzy ISPHS i psychoterapeuci ISPHS. Wybrane bloki tematyczne mogą prowadzić również specjaliści z innych dziedzin (np. psychiatrzy, prawnicy).

Seminaria kliniczne w ramach Kursu w psychoterapii dzieci i młodzieży prowadzą superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy oraz superwizorzy ISPHS, posiadający uprawnienia i doświadczenie w psychoterapii dzieci i młodzieży. Pozostałe zajęcia – psychoterapeuci psychoanalityczni, superwizorzy psychoterapii psychoanalitycznej i psychoanalitycy oraz superwizorzy ISPHS i psychoterapeuci ISPHS, ze specjalizacją i doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Małgorzata Bajor-Wocial (S, PP)

Ewa Bąk (PP, Sp)

Alicja Bobowska (P, S, PP)

Katarzyna Bobrowska – Jabłońska (Pp)

Anna Czarska-Kopeć (PP, Sp)

Stefania Czerniecka – Tomkowiak (S, PP)

Daria Dembińska – Krajewska (S, PP)

Jarosław Groth (S, PP)

Wioletta Guz (PP, Sp)

Agnieszka Hańbowska (S, PP)

Wojtek Hańbowski (P, S, PP)

Agnieszka Humięcka (S, PP)

Iwona Jóźwiak (PP, Sp)

Szymon Juros (PP, Sp)

Norbert Kacprzak (PP)

Katarzyna Kędziora – Kummer (S, PP)

Katarzyna Kobyłecka – Bal (Pp)

Kamila Kocewiak – Robalewska (Sp, Pp)

Grzegorz Korziuk (P, S, PP)

Beata Krantz (Pp)

Agnieszka Mickiewicz-Kulawik (PP, Sp)

Maciej Musiał (P, S, PP)

Ludmiła Niczyperowicz (S, PP)

Katarzyna Niemczuk (PP, Sp)

Rafał Pniewski (PP, Sp)

Robert Sadowski (P, S, PP)

Iwona Sołtysińska (SO)

Katarzyna Synówka (S, PP)

Anna Wojcinowicz (PP, Sp) 

Studenci Centrum Szkoleń Psychoanalitycznych im. Hanny Segal posiadający prawo do prowadzenia psychoterapii zgodnie z Ustawą o niektórych zawodach medycznych z dn.17.08.2023 r.:

Absolwenci w trakcie uzyskiwania certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal, realizujący II rok szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Edyta Kilińska Wróbel (Sopot)
  2. Iwona Wybranowska (Gdańsk, Sopot)
 

Studenci IV roku szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal, realizujący II rok szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Renata Bareja (Siedlce)
  2. Marlena Karpińska (Toruń)
  3. Aleksandra Passendorfer (Warszawa)
  4. Agnieszka Stawicka (Gdańsk, Sopot)
  5. Aneta Szymańska (Siedlce)
  6. Wanda Winnicka (Gdańsk)
 

Studenci III roku szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal, realizujący I rok szkolenia do certyfikatu psychoterapeuty dzieci i młodzieży Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal

  1. Joanna Draheim (Olsztyn, Gdynia, Sopot, Morąg)
  2. Joanna Barbara Ghafour (Warszawa)
  3. Katarzyna Granecka – Kostrzewa (Łódź)
  4. Joanna Lenda (Olsztyn)
  5. Justyna Niedźwiedź (Siedlce)
  6. Alicja Sas (Iława),
  7. Edyta Wietecha (Warszawa)
  8. Ewa Zakrzewska (Węgorzewo)
Roczne szkolenie z podstaw psychoterapii psychodynamicznej